Η θρυλική σειρά ταινιών Star Wars έχει καταφέρει να αποσπάσει συνολικά 37 υποψηφιότητες για Όσκαρ κατά τη διάρκεια της μακρόχρονης πορείας της στη βιομηχανία του κινηματογράφου. Οι περισσότερες από αυτές τις διακρίσεις αφορούν τον ήχο και τα οπτικά εφέ, τομείς στους οποίους το Star Wars πάντα έθετε νέα πρότυπα. Ωστόσο, μόνο δύο ταινίες της σειράς έχουν καταφέρει να κερδίσουν υποψηφιότητα στην κατηγορία του καλύτερου μοντάζ.
Η αρχή έγινε το 1977 με την πρώτη ταινία της σειράς, το "A New Hope", που όχι μόνο προτάθηκε για το Όσκαρ μοντάζ, αλλά και το κέρδισε. Οι Paul Hirsch, Richard Chew και Marcia Lucas, η οποία ήταν τότε σύζυγος του George Lucas, ήταν οι τρεις μοντέρ που τιμήθηκαν με τη σημαντική αυτή διάκριση. Το φιλμ έφερε επανάσταση στις τεχνικές του μοντάζ και αναγνωρίστηκε ευρέως για την καινοτομία και την άψογη ροή της αφήγησής του.
Η Marcia Lucas είχε ήδη αφήσει το στίγμα της στο χώρο του μοντάζ, αφού είχε λάβει υποψηφιότητα και για το "American Graffiti" του George Lucas το 1973. Ο Richard Chew, από την πλευρά του, είχε επίσης προταθεί για Όσκαρ το 1976 για τη δουλειά του στο "One Flew Over the Cuckoo's Nest", ενώ ο Paul Hirsch έλαβε υποψηφιότητα το 2004 για τη βιογραφική ταινία "Ray", βασισμένη στη ζωή του Ray Charles.
Σε συνέντευξή του στο Rogerebert.com, ο Hirsch μίλησε για τη δουλειά του στο "A New Hope", λέγοντας: "Εγώ έκανα το μοντάζ στη σκηνή της τελικής διαδρομής του Luke στην τάφρο που καταλήγει στην έκρηξη του Death Star, ενώ η Marcia δούλεψε στις δύο πρώτες διαδρομές, καθώς και στο στήσιμο όλης της σκηνής."
Ωστόσο, το "A New Hope" δεν ήταν η μόνη ταινία του Star Wars που αναγνωρίστηκε από την Ακαδημία στην κατηγορία του μοντάζ. Χρειάστηκαν 38 ολόκληρα χρόνια μέχρι να εμφανιστεί άλλη μια ταινία της σειράς που θα έπαιρνε υποψηφιότητα στην ίδια κατηγορία. Αυτό συνέβη το 2015 με το "The Force Awakens".
Οι Maryann Brandon και Mary Jo Markey, δύο μοντέρ που έχουν συνεργαστεί στενά με τον σκηνοθέτη J.J. Abrams, ήταν οι υπεύθυνες για το μοντάζ της ταινίας και τιμήθηκαν με την υποψηφιότητα για Όσκαρ. Μιλώντας στην εφημερίδα Independent, η Brandon αναφέρθηκε σε μία από τις πιο συγκλονιστικές σκηνές της ταινίας, όπου η Rey συναντά τον Luke: "Ως μοντέρ, ξέρεις ότι έχεις πετύχει το σωστό ρυθμό όταν η μουσική του συνθέτη δένει απόλυτα με τη σκηνή και τα πάντα ρέουν αρμονικά."
Οι δύο αυτές ταινίες, το "A New Hope" και το "The Force Awakens", αποτέλεσαν σταθμούς στον κόσμο του κινηματογράφου και η αναγνώρισή τους από την Ακαδημία Κινηματογράφου αποδεικνύει τη σημασία τους στον τομέα του μοντάζ. Μάλιστα, το "The Force Awakens" ήταν η ταινία του franchise με τις περισσότερες υποψηφιότητες για Όσκαρ μετά το αυθεντικό φιλμ του 1977.
Με το βλέμμα στο μέλλον, οι φαν του Star Wars ελπίζουν πως η επερχόμενη ταινία "The Mandalorian and Grogu" θα συνεχίσει αυτή τη μικρή, αλλά πλούσια κληρονομιά, και θα φέρει νέες υποψηφιότητες στην κατηγορία του μοντάζ, τιμώντας τη μακρά παράδοση της σειράς στον τομέα αυτό.
Διαβάστε επίσης:
Nien Nunb – Ο Ξεχασμένος Ήρωας Του Star Wars